Ssanie smoczka

Zostaw po sobie "LIKE" ❤ i podziel się wiedzą !

Warto zacząć od faktu, iż ssanie nieodżywcze (NNS), pełni bardzo ważną rolę w rozwoju dziecka. Szczytowy odruch ssania u dzieci przypada na 3 – 4 miesiąc życia, natomiast jej wyciszenie na 6 – 7 miesiąc. Pozwala ono maluszkowi na uspokojenie, wyciszenie, szybsze dojrzewanie układu nerwowego oraz pełni funkcję samoregulacji. Ponadto badania naukowe przeprowadzone na noworodkach ujawniły kilka następujących faktów, iż ssanie smoczka wpływa na: zmniejszanie ryzyka nagłej śmierci łóżeczkowej (zalecenia AAP), wprowadzanie smoczka po ustabilizowaniu laktacji nie ma wpływu na długość karmienia piersią oraz ssanie smoczka wykorzystuje się u wcześniaków jako trening przygotowujący do pobierania pokarmu, który nie zaburza funkcji ssania. Zatem proces ssania jest jak najbardziej zjawiskiem fizjologicznym i potrzebnym w rozwoju każdego dziecka, natomiast przychodzi taki moment, w którym długotrwałe ssanie smoczka niesie za sobą konsekwencję.

Wróćmy do naszego plakatu. Długotrwałe ssanie smoczka może powodować wady zgryzu, między innymi takie jak tyłozgryz, zgryz otwarty, czy wychylenie górnych siekaczy, co niesie za sobą poważną interwencję ortodontyczną. Ponadto przytrzymywany smoczek w buzi ma wpływ na odkształcenie się podniebienia (np. podniebienie gotyckie wysoko wysklepione, które w konsekwencji będzie powodowało utrudnienie realizacji głosek, do których potrzebna jest pionizacja języka). Gdy smoczek jest w jamie ustnej, język nie ma szansy na pionizację, zatem powstaje nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka, gdzie język znajduje się na dnie jamy ustnej, a także nieprawidłowy typ połykania, czyli typ niemowlęcy, gdzie przy przełknięciu mięśnie warg i policzków są napięte, natomiast język spoczywa płasko na dnie jamy ustnej i wsuwa się między dolne zęby, co wpływa na wady artykulacyjne (np. seplenienie międzyzębowe). Ma to również swoje konsekwencje w budowie całej twarzoczaszki. Warto również dodać, iż jeśli dziecko jest starsze i ma smoczek w buzi, po prostu nie mówi, bo nie ma jak (ma „korek” w buzi), co może mieć wpływ na rozwój językowy. Często występują również wady wymowy, głosek [t, d, n] oraz głosek, które wymagają pionizacji języka [l, sz, ż ,cz, dż, r].

Zatem kiedy należy odstawić smoczek?

Oczywiście jest to kwestia bardzo indywidualna, można próbować już w 6 – 7 miesiącu, natomiast docelowy okres przypada między 18 a 24 miesiącem życia.

Czy można podać dziecku smoczek TAK!, ale pod kontrolą 🙂

POBIERZ

Bibliografia:

Marzena Machoś, Magdalena Czajkowska, „Ssanie bez tajemnic”
Marzena Machoś „NNS – smoczek przyjaciel, czy wróg. Podsumowanie”
Adriana Sikora –Śliż http://mpppkrosno.pl/?p=1021&fbclid=IwAR0KnsahtXnFdc5I6a-z0Kb_-XtawlVEibHtbjVhLHIpSR4b4dIVoI_quIA

Opracowała: Jolanta Jędrzejewska

Zostaw po sobie "LIKE" ❤ i podziel się wiedzą !